Jumbo ondernemer over samenwerking met mijndomeinauto

Een rijdende en pratende abri: opvallend, schaalbaar, vernieuwend en sympathiek.

Supermarktondernemer Carl van Dam over de samenwerking met mijndomeinauto.nl.

Het is een mooie vrijdagmiddag in juni, 3 nagelnieuwe, glimmende Citroen’s C1 met reclamebanners van Jumbo staan boven op het parkeerdak van de Jumbo-vestiging in Hilversum. Naast drie enthousiaste en trotse berijders staat ondernemer Carl van Dam, eigenaar van de Jumbo-vestiging in Hilversum, even zo enthousiast en trots omdat de wagens zijn voorzien van banners van zijn Jumbo-winkel in Hilversum.

We maken van de gelegenheid gebruik om een kort gesprek met hem aan te knopen:.

Carl, 3 Jumbo-auto´s die de weg op gaan in Hilversum. Hoe kom je daar op?
Al enige tijd geleden werd ik door iemand uit mijn netwerk op mijndomeinauto gewezen. Hij was hier dermate enthousiast over dat ik het gesprek ben aangegaan met de heren van mijndomeinauto. Het was een leuk en inspirerend gesprek, met name de manier waarop men op dit idee is gekomen getuigd van ondernemerschap. Daarnaast zijn alle auto’s 100% CO2 gecompenseerd wat bijdraagt aan ons groene imago, een “100% versgarantie” past niet echt op een vervuilende auto. Maar het belangrijkst vond ik dat ik een deel van mijn marketingbudget op deze manier weer terug kan laten komen bij onze belangrijkste ambassadeurs: onze klanten (die goedkoper rijden doordat er banners van Jumbo op de auto staan).

Toch ben je niet direct met mijndomeinauto in zee gegaan?
Nee, dat klopt. Ik zag ook wat bezwaren met name in het gebruik van de auto. Want zo kan je immers ook negatief in het nieuws komen. Mijndomeinauto heeft mij echter weten te overtuigen, het aantal negatieve opmerkingen over hun eigen wagenpark (op dat moment ongeveer 750) was op één hand te tellen in een periode van 2,5 jaar. Maar misschien nog wel belangrijker: ze hebben intern een professionele procedure om excessen op te kunnen vangen. En uiteindelijk begrijp ik dat ook wel, het aanbieden van gesponsorde auto’s is hun “core-business” en dus kunnen ze zich geen problemen aan die kant veroorloven. Wat mij betreft waren deze risico’s te verwaarlozen bij de “reuring” die deze actie teweeg zou brengen.

Dus jullie zijn gestart. Wat hebben jullie gedaan?
Eigenlijk is het heel snel gegaan nadat we eruit waren. We hebben een plan gemaakt, feitelijk om de centrale actie heen: de auto in de winkel. Daarnaast hebben wij aandacht besteed aan de actie via onze Facebook(en) en door middel van flyers. Een week lang hebben we die bij alle kassatransacties meegegeven en daarnaast verspreid onder alle huishoudens in de gemeente Hilversum (29.000). Mijndomeinauto heeft het hele technische gedeelte (internet) voor haar rekening genomen. De klanten konden via een op maat gemaakte Jumbo-autopagina de auto bestellen. Vanzelfsprekend heeft mijndomeinauto ook al het werk na de bestelling gedaan.

En, de reacties?
Die waren uitermate positief. Het valt toch op, ineens een auto in de winkel. Klanten hadden nog wel wat uitleg nodig over het concept: gesponsorde privélease. Maar op het moment dat dit duidelijk was, werd er sympathiek op de actie gereageerd. Klanten vinden het heel fijn om te horen dat we op deze manier ons marketingbudget besteden, oftewel: investeren in de klant die ons al zo lang trouw is. Wel is het een “behoefte-product”, klanten geven aan dit graag te overwegen als ze aan een nieuwe auto toe zijn. Als klap op de vuurpijl heeft ook Distrifood nog aandacht aan de actie besteed. Wat mij helemaal verbaasde, in positieve zin, is echter de reactie van mijn medewerkers: die vonden het misschien nog wel interessanter dan de klanten. Ik wist wel dat we gemotiveerd personeel hadden, maar dat ze zoveel binding hadden met het bedrijf dat ze dolgraag in een auto van Jumbo wilden rijden had ik niet verwacht, geweldig!

De conclusie
Ik zou de actie zo nog een keer doen. Natuurlijk moet je er wat tijd in steken om er een succes van te maken maar de reacties onder klanten en werknemers zijn zo positief, daar kan geen reclamebord of advertentie tegenop. We zijn momenteel zelfs aan het kijken of we privélease in ons assortiment op kunnen nemen door middel van het plaatsen van een banner in de winkel. Uiteindelijk, doordat het een behoefteproduct is, willen wij onze klant voorzien in zijn behoefte op het moment dat dit speelt. Het lijkt mij geweldig als er straks bij elkaar een twintigtal Jumbo auto’s door Hilversum rijden, zeker in dit schaalbare model. Betere zichtbaarheid kan ik mij niet wensen en dan heb ik het niet eens over de mond-tot-mond reclame die de auto’s veroorzaken. Met recht wat mij betreft een rijdende en pratende abri.

Een beter milieu

Alle private lease mijndomeinauto´s dragen bij aan een beter milieu met het energielabel A. De CO2 uitstoot wordt volledig gecompenseerd door mijndomein.

Lees ook over onze samenwerking met FairClimateFund.