Testrapport private lease Renault Twingo

Mijn eerste rit in een Twingo sinds jaren. De laatste keer dat ik in Renault’s kleinste reed, was nog de tijd van de oer-Twingo: je weet wel, die met die bolle koplampjes en pastel lakkleuren. De hernieuwde kennismaking is aangenaam: de Twingo oogt volwassener, beter en gelukkig ook mannelijker (pfff... pastel man, doe 's normaal).



Sinds Neerlands Trots, Laurens van den Acker, de designscepter zwaait bij Renault ziet het er allemaal meteen een stuk frisser uit. Zo ook deze Twingo, die toch slechts een make-over van onze landgenoot heeft gekregen. Ondanks beperkte ingrepen is de Twingo direct weer helemaal up-to-date. Stoere koplampen zijn gecombineerd met een stel mistlampen die je eerder op een Scania zou verwachten. Niet dat het buiten proporties is, integendeel. Het geeft de Twingo echt een heel eigen smoelwerk. En da’s een bijzonderheid in autoland tegenwoordig.

Om dan maar eens over z’n grote concurrent in de mijndomein-stal te beginnen: de private lease Peugeot 107 is zo ongeveer net zo groot, ongeveer net zo zuinig en ongeveer hetzelfde uitgerust. Er zijn slechts twee grote verschillen: de Twingo heeft één cilinder meer en twee portieren minder.

Of die twee portieren een gemis zijn, hangt nogal af van je persoonlijke situatie. Met kleine kinderen aan boord is het altijd handiger om twee toegangsluiken extra te hebben. Aan de andere kant, gebruik je de achterdeuren niet dan is de wijde instap van de Twingo een prettige bijkomstigheid.


Voor wat betreft de motor: de 107 beschikt over drie verbrandingspotten, terwijl de Twingo een echte viercilinder heeft. En ik zeg ‘echte’ omdat een viercilinder altijd mooier loopt. De cilinders houden elkaar netjes in evenwicht, wat bij een driecilinder nooit echt helemaal goed lukt. Vandaar dat brommend 107-motortje. Ook hier geldt: het is maar net wat je leuk vindt. Een sportieve bromtol of een keurig aggregaat dat in stilte zijn werk doet. Voor lange afstanden is een viercilinder comfortabeler in ieder geval.

Het rijgedrag is prettig, wel een tikje on-Frans. Mij viel vooral de stevige vering op. Zeker niet knalhard, maar steviger dan vroeger. Het weggedrag is prima, het dashboard is speels doch overzichtelijk en de uitrusting wel weer echt Bourgondisch: airco, elektrisch bedienbare ruiten, een USB aansluiting en last-but-not-least een radio met Bluetooth. Dat laatste is zeker geen standaard in deze klasse. Scheelt je wel een boel bekeuringen als je onderweg veel telefoneert. Dat maakt het prijsverschil met de 107 van een tientje per maand al gauw weer goed.

Aldus, de populariteit van de Twingo onder mijndomeinauto klanten bewijst dat deze frisse Fransman een schot in de roos is. Slechts persoonlijke voorkeur en situatie kan bepalen of deze Twingo voor jou de beste keuze is of toch de Peugeot 107.

De Testert